EttNyttLiv

Alla inlägg under november 2013

Av Alexandra - 29 november 2013 16:28

efektiv dag må jag erkänna. Har kollat på film med barnen vid 3 annars har det varit fullt ös.
Jag har
damsugat
städat köket
plockat undan i köket
lagat kycklingsallad
gjort iordning julskinkan

påbörjat lite till smörgåstårtan som ska göras när mannen kommer hem med resterande ingedienser.
Mel ska även göra chokladmuffins som han vill ge bort till världens bästa farmor imorgon då vi ska fira hennes födelsedag en dag förtidigt då hon fyller på söndag.

Lee är mycket duktigare på att gå nu. det räcker med att man håller henne i en hand och så traskar hon på bara. <3

Mel går det nra för i skolan så det är också bra. han fick hem deras första läxpapper idag med. var att skriva siffrorna 1-10 och sedan att räkna hur många godisbitar det ligger i godispåsarna.
Och han klarade det galant.

Nu mys resterande av tiden tills pappa kommit hem. <3
Mys på hög nivå blir det ikväll.

Av Alexandra - 27 november 2013 20:12

Igår gjorde jag mitt andra buzzador test med vanish och jag blev faktist besviken på resultatet.

Som jag skrev i förra inlägget om vanish så var det ett bulltest denna gång.

Men vi la även till broccoli fläckar och bajsfläckar.


Japp ni läste rätt, BAJSFLÄCKAR.

Dottern är minst i familjen på sina 10 månader och ibland händer det att det kommer upp på ryggen och då även bodyn. Så jag tänkte att jag gör ett test med bajs.
Bebisbajs helt enkelt.

Fläckarna lossnade tyvärr inte i tvättmaskinen och då jag skrev att vi inte tvättar dagligen i denna familj så lät jag dessa fläckar ligga och dra in sig en dag.


Tvätten är fortfarande mjuk och testet tvättas igen i maskinen. Det är helt okey att man faktist behöver tvätta det en gång till. Men jaa mina förväntningar sjönk en del.

Bättre lycka nästa gång    

Av Alexandra - 22 november 2013 23:21

Igår hämtades mitt allra första paket från #buzzador.

Det var ett paket fullt med vanish tester. Jag gick förbi fars jobb där bäda mina bröder jobbar och även min mor.



Lillebror som just flyttat till eget fick en förpackning vanish och mor min med. Bror lovade att tvätta alla sina jobbkläder med just vanish för att se om det verkligen är så bra som de säger att de är.

Jag har testat en del och måste faktist erkänna att jag är snål när det gäller tvättmedel, Jag köper det billigaste för att det är just så vi måste göra. Eller måste och måste. Att köpa billigast är något som passar just våran familj så vi kan hitta på annat att göra tillsammans ist.



Lämnade över några förpackningar till grannarna och kollade även intresset på #instagram

Fick två vänner som nappade och den ena lämnar jag till hennes mor imorgon som senare levereras till henne och den andra förpakningen hämtas på söndag. Sedan får svärmor testa och se om det är något som faller henne i smaken.



Jag körde första maskinen med mannens jobbkläder så fort jag kom hem och medans den maskinen gjorde sitt, så gjorde sonen och jag iordning den lilla testtrasan man fick med.


Vårat första test blev choklad.


Utkletad choklad som fick ligga och dra in sig i trasan. Och efter den mörka maskinen var klar så var det dags för ljust och testtrasan.

Jag förvånades över att tvätten i torktumlaren var så mjuka efter att de torkat så jag var tvungen att springa och be mannen min mysa med en nytvättad tröja och se om han kände någon större skillnad.


Den ner kletade chokladtrasan var ren efter tvätten. Man såg inte ens att man kletat något på den.

Vi kletade ner den igen och denna gång blev det bullfläckar. La undan den för att det ska suga åt sig ordentligt.

Vi tvättar inte dagligen i denna familj så jag känner inget behov av att göra det just nu. Alla våra flöckar ligger och suger sig åt ordentligt i denna familj då jag tvättar när vi har fullt i tvättstugan. Alltså oftast 2 gånger i veckan.



Så imorgon blir det att tvätta sonenes kläder i tvättkorgen uppe och med bulltestet och se om den fläcken försvinner med. :)


Efter första gången så måste jag nog erkänna att jag börjar falla för VANISH, men inte för att tvätten blev extremt ren UTAN för att den blev så mjuk.

       


<3

Av Alexandra - 18 november 2013 23:32

JAG ÄLSKAR MINA BARN.

Av Alexandra - 18 november 2013 23:30

Lagt bloggen lite åt sidan nu den senaste tiden.

Jag har helt enkelt inte orkat bry mig. Jag har bara tröttnat på precis allt för tillfället.
Detta med att ge och ta verkar bara existera i mitt huvud. Och varje gång han öppnar munnen för att prata vill jag bara gå därifrån. Jag vill inte lyssna. Han har inget intressant att säga, inget som flngar mitt intresse. Jag gör allt och barnen blir mer och mer mina istället för våra.
Jag städar, gosar, lagar mat, matar, gosar, lyssnar, plockar undan, byter blöjor, myser med barn, lyssnar, ajar, pratar, tvättar,viker, torkar golv, plockar fram.
Och vad gör han.
ÄTER och sitter framför DATORN.
Aldrig något tack för maten, vad har ni gjort idag, hej, puss eller kram. Varje gång han "rör" mig "kladdar" han.
Jag får praktiskt taget sträcka fram ungen till honom så han tar henne.

Och jag ville ha ett till barn? Jag sa till honom innan hon hade kommit att jag INTE ville vara ensamstående till 2 barn. Om det känns som jag redan är det. Varför egentligen ens gåi tankar på ett tredje? Jag trodd e att han ville mer än vad han ville. Han visar ju inte precis att - Fyy faan vad jag älskar er och ni är de mest fantastiska människorna som finns.

Hanökysser inte mig längre så varför ska jag göra det? Jag ville alltid ha en morgon puss innan han åkte till jobbet. Det var det jag bad honom om. Jag vikle att han skulle ta barnen om jag blevösjuk. Som inte händer allt för ofta Pussen på morgonen försvann. Så varför ska jag pussa honom efter jobbet och godnatt pussen. Varför ska jag ha sex med en som inte uppskattar mig för den jag är och faktiskt SER vad och hur mycket jag gör. Det funkar inte så.

Av Alexandra - 12 november 2013 13:47

Jag vet inte om jag ska kalola mig själv avundsjuk men ibland blir jag bara så ledsen på allt.

Vårat lilla radhus är en hyresrätt och i början när vi flyttade in (25maj 2012) såg jag så mycket som man kunde göra iordning och göra bättre. Vi bestämde att färgen VIT är det som gäller på våra väggar då det är en färg som är lätt att passa ihop med möbler. Men det är ju inte vårat. Utan vi hyr det ju bara. Tänk vilken känsla när man kliver in genom sin dörr till sitt hem. Sitt alldeles egna hem som man betalar på själv. Inget som man hyr utan äger.


Jag började med Mels rum. Det var absolut preoritet nr 1 när vi hade gjort oss hemmastadda.

Ungen hade vit tapet med blåa rosor på och han ville ju absolut inte ha det. Och jag förstår honom fullt ut. Jag hade inte själv velat sova i det rummet om jag var en 6årig grabb. Jag köpte vit väggfärg och 6olika burkar med färgtester och satte igång. Han fick 6st olika breda linjer på alla 4väggarna i olika höjder. Och han älskade det. Han sa att han hade regnbågar på väggarna. Satte även uåå självlysande stjärnor lite här och där i hela rumet men INTE i taket. Det blev verkligen så häftigt det kunde bli utan att VI gjort för mycket eller för annorlunda.
Om hyresvärden inte gillar det så måste vi göra något åt det innan vi väljer att flytta härifrån, så därför gäller det att göra det så naturligt det går. Och vitt är det bästa.


Nästa projekt var hallen. Vad den såg ut. Det var gröna oliver på tapeten och det bara skrek kökstapet. Hallen målades med vitt och det blev genast mycket större och jag mådde aldrig illa mer när man gick in från ytterdörren. Varje gång man öppade dörren innan fick man en obehaglig känsla i magen och man ville bara vända i dörröppningen och inte gå in igen.


Under sen sommaren som var byggde mannen min en altan med tak. Hur bäst som helst. Dock blev det inget sittande på den eller användande av den då det blev klart så sent. Men under Mels barnkalas användes platsen för paketöppning och fikande. Jonas har fått så mycket beröm av grannarna på altanen och då måste det vara ett bra bygge. Förra året gjorde vi ju iordning den igenväxta trädgården klippte, tog bort gjorde iording landet och annat. Tror vi plockade bort 5stora buskar som bara såg förjävliga ut. Och då hade vi en uteplats med plattor.


Köket bestämde jag mig för att måla en dag. Bara huxflux från gula fula blommor blev det genast mycket hemtrevligare. Våra svävade hyllplan fick också ett varv med rollern så det skulle se ut som om de kom ut från väggen i stället för att sitta väggen


Förra veckan hamnade bordet i målarsonen och det är nu vitt med en svart "duk"

Satt på face en dag och plötsligt ser jag en SKÄNKES bild. Det är en gammal hyllbänk med vitrinskåp och hyllplan. (Vi tog bara underbänkarna och åkte och slängde hyllplanen) 
Skriver att jag är intresserad och senare under kvällen står de under altanen.

Idag har jag målat första bänken av tre som senare kommer att bli våran långa tvbänk.
Så nu försöker vi att sälja tvhyllan vi har för att sedan kunna


MÅLA väggarna i vardagsrummet under helgen. De blir självklart vita. Men även en svart fondvägg.
Sedan i Lees lilla lekhörna kommer det att sitta en egengjord griffeltavla.

Yheee


Jag vet inte om jag kommer att trivas bättre här senare men det är en bit på väg, Trivs man inte måste man göra något åt det. Och jag är nog lita avundsjuk på de som har SINA hus. Tänk vilken känsla att göra det för SIG. Detta jag gör har gör jag inte för oss utan för DOM. De andra som flyttar in efter oss. Det är just den känslan jag har.


         

Av Alexandra - 12 november 2013 13:21

Åkte på rethosta i fredagsnatt så dagligen har jag drukit flera koppar te för att kanske kunnat stoppa det innan det bröt ut. men det funkade tyvärr inte. Idag har jag ett rivjärn i halsen och en hosta som bara blir värre och värre.


Mel är hemma  för sista dagen nu. Han fick ögoninflamation i lördags och i söndags blev det ett besök hos läkarnen och fick det konstaterat att det var det. Så ledig från skolan mån-tis så att han inte smittade de andra.

Igår morse såg ögat helt normalt ut och skönt var ju det.
Dock gillar jag inte att han aldrig äter ordentlig. Och att han är så förjordat seg gör det de bara värre. Det ska INTE ta 2 timmar för en 6årig grabb att äta upp en LITEN portion mat.

Och tillslut orkar man inte muta honom med allt möjligt och då ger man bara upp.

Nu har han suttit med sin mat sedan halv ett och klockan på datorn visar 13,44 just nu. Det är inte okey.

Så nu får han inte spela Starwars lego wii under dagen och sköter han sig inte under dagen så får han tyvärr inte spela med pappa senare när han kommer hem från jobbet.


Lee äter som jag vet inte vad. Jag kommer tyvärr inte ihåg om Mel var likadan i hennes ålder så jag har inget att jämföra med. Men Lee äter precis allt och ibland när det är något extra gott känns det som att det inte finns något stopp.


Båda mina barn är fantastiska <3

Av Alexandra - 10 november 2013 00:34

Igår natt kom bara K. M skulle också egentligen vara här, Men han var ledsen och gnällig och ville absolut inte hit. Tråkigt men ändå tur i oturen då cryslern är på reparation så hade M velat komma hit hade vi bara kunnat sitta inne och uggla.

Varför sitta inne tänker ni då. Jo det har regnat hela dagen och de ända barnen som har regnkläder och ordentliga kläder är Mel och Lee. K och Ms mamma tänker inte på att de kan bli regnigt/varmt/stormigt/kallt/blött och packar med extra kläder när de kommer.

Men då M inte kom så packade vi in barnen
INTE ordagrant i bilen och drog iväg till leklandet i hultsfred. Där inne satt vi länge Men ALLA 3 barnen hade roligt.

Dock fick Mel med sig ett infekterat högeröga hem. Antingen har han fått något gruskorn i det. Eller en bacill. Men vi har tvättat det ex antal gånger med ögontvätt iaf. Så nu under natten får vi hoppas irritationen släpper och smutset kommer ut eller bacillen ger upp.

Handlade ingredienser till pepparkakor med. Jag har alltid trott det varit jätte svårt att göra. Haha där fick jag. Tre satser var klara på MINDRE än 30min. Och degen provsmakade vi direkt efter att den var ny gjord och den fick godkänt. O nu innan säng var den ännu godare. När den fått stå och dragit till sig.

Idag har dagen gått fort. Skönt det. För jag har längtat efter sängen även fast Lee lät mig sova till tio efter 2natthäng. första vid 2tiden och andragången vid 5.

Hoppas på sovning HELA natten denna natt :)
TACK OCH GODNATT

Ovido - Quiz & Flashcards