EttNyttLiv

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

MIN lista

Av Alexandra - 21 november 2012 16:38
















Som alla vet lider jag av svår ADHD

Och med sjukdommen finns det massa negativa saker jag har problem med.

Men jag har iaf kommit en bra bit på vägen med mina tips som jag lever med dagligen.
SÅ här kommer dom.


Jag har JÄTTE stora problem med tider och datum.
problemen är inte själva tiderna utan att komma ihåg dom.

  • Så jag ber de flesta om jämna timmar på möten,
    INTE tider som 14.30 14.45 eller 14.50 UTAN jämna tider som 14.00 eller 15.99 då ist. Och finns inte de så kan det funka med 14.30 Men helst av allt vill jag ha mötena jämna tider.


DÅ jag går hemma dagligen är det ju jag som gör allt då sambon jobbar.
Jag har även kommit på en bra veckoplanerare där med.



  • Maten står (oftast) på bordet vid 18 tiden.
  • Melvin är i säng vid 20.00
  • Melvin badar
    * tisdag
    * torsdag
    * söndag
    vid 18.30 fram till 19.30
    (ja han badar i ca en timme)

    Melvin gillar inte att duscha så då gör vi på detta sätt ist.
    Och MÅSTE han ducsha är han klar på 2min. Med böl tjut och gråt.


    • Tvättar gör jag när det är fullt i tvättkorgen.
      Då Melvin har problem med tvättmedel med parfym så tvättas hans kläder var försig.
      Och sedan jag blev tillsammans med Jonas ska det tvättas i kulör och vitt.
      och underkläder var försig. Jag gjorde det ju så lätt som möjligt för mig och bara körde färg och vitt så det blev ju OFTAST två maskiner för mig. Nu är det 4 maskiner som tvättas varje gång. LITE för onödigt för mig . Jag hade klarat mig på 3 maskiner istället.

    • Städar gör jag varje fredag alltså  då STOR städar jag
      *dammsugar
      * badrummet (spegel handfat toalettsits)
      * damtorkar , våttorkar alla rum
      * rummen uppe
      * torkar golv
      * viker tvätten som (ibland) stått i den andra tvättkorgen
      (en för rentvätt och en för smutstvätt, Ska även inhandla en till Melvins kläder så slipper man sortera)
      *Tvättar om det behövs
      *Byter i sängen (då hund och katt sover där oxå)
      (pga att Jonas pillar ju på vanen och kommer hem senare under kvällen)

    • Jag damsugar upp allt hundhår när de ÄR alldles för mycket. Annars plockar jag upp hårtussarna med händerna om de bara är småtussar.
      Dammsugar även av i hallen när det blir alldeles för mycket grus från skor och dagislek


  • Detta står på ett veckopapper på en av insidan av garderobsdörrarna
    som ett veckoshema.
    Alltså mina städ och tvättdagar OCH vad som ska göras.
    • Jag har en veckokalender
      • Tre stycken årskalendrar
    • En "komihåg" vägg,
      Just nu är det en spegel och en glasruta i hallen. Då hemtelefonen är i hallen så är just de den bästa platsen att skriva upp det på. plus att ytterdörren är ju i hallen och kommer man på något är det lätt att skriva det inna man går ut.

    VI har INGA saker på golvet som inte ska vara där. Då det måste vara lätt för mig att städa av och det underlättar när det INTE finns något på golvet. Det går lixom lite lättare.


    •  Melvin är bara 5år det vet jag men han har sina leksaker i "rätt" lelsakslådor
      Han ska ha det upp plockat från golvet INNAN han ligger i säng.
      Då han är blöjfri och går upp och kissar under nätterna ska han inte ramla och slå sig, plus att om det skulle vara något ska vi kunna gå in på hans rum i kolsvart mörker UTAN att själva slå oss.
      Plus att det ser bättre ut i rummet om det bara håller sig så. Och det tar inte en timme att städa och plocka iordning hans rum varje gång man ber honom utan 5-10 min om man bara håller det i ordning.

    Nu är det dags för mat :)

















 
 
Hannah

Hannah

21 november 2012 19:58

Tack för många bra tips<3

http://bokstavsmama.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra - 15 februari 2016 11:59

Imorgon hoppas vi på att töserna kan gå på dagis, då jag har ett möte på mvc. Efterkontrollen. Japp jag vet att det är mer än 6 veckor sedan Nelly föddes MEN vi lever ju med sjukdomar jämt här. Så har ju fått omboka ombokningar efter ombokningar hel...

Av Alexandra - 13 februari 2016 00:05


10 februari 2016 KÖRKORT Japp, jag klarade det ÄNTLIGEN. JAG HAR KÖRKORT. jag har haft bil i 3år som "köptes" till mig och barnen. Och J stod/står som ägare Men idag köpte vi en clio till mig och JAG står som ägare. Jag har en BIL och ett jäv...

Av Alexandra - 8 februari 2016 00:12

För 3år sedan kom världens underbaraste Lee till världen

Av Alexandra - 2 februari 2016 19:59

Ojsan hoppsan. Det var verkligen inte igår jag var här inne. Jag hade ärligt glömt bort att jag hade någon blogg. Gravidhjärna eller amningshjärna vet faktiskt inte vad jag kan skylla på denna gång ? Lee fyller 3 på lördag den 7feb. TRE år det är ...

Av Alexandra - 21 januari 2015 15:35

Idag är det min dag, idag blir jag 27år. Mitt femte år med mannen i mitt liv. (Firade 4år den 14jan) 8år med lilleman två år med storprinsessan och mitt allra första år med miniprinsessan. Sjätte året av saknad av min änglason. Men jag är lycklig i...

Ovido - Quiz & Flashcards