EttNyttLiv

Alla inlägg under november 2012

Av Alexandra - 16 november 2012 13:04




     
Du är den mest fantasktiska människa jag någonsin träffat.
Är så glad över att just du är min.
Min hälft. En del av mig. Du är mig.
Jag är så stolt över att du är min son och att jag får dela mitt liv med dig.
Du gör mig till en bättre människa dagligen.
Att få dela dina fantastiska dagar gör mig till den lyckligaste människan på jorden.

Vad hade mamma gjort utan dog.
Du är min luft.

Jag älskar dig överallt annat på jorden.
Upp till rymden och tillbaka
Du är mammas liv.

<3

   
Lillemannens syn på våran familj
Han är otroligt duktig på att måla
DU gör mig stolt.




Av Alexandra - 15 november 2012 18:48

Fastnade framför sambos dator och kollade rusta, ikea och karlsson.
Vilken tur att vi ska till västervik den 27 där någongång och in på biltema för att handla termostat till volvon :)

Så jag kan slänga lite pengar i sjön (läs till hemmet)
UNDERBART.
Hittade ju även julklappar till barnen.
Jag längtar.

Nu ska jag och fisen krypa ner i sängen och läsa för att sedan göra oss klara för att sova.


Sedan blir det vuxen nys framför tv:n med glögg :)


:)

Av Alexandra - 15 november 2012 16:33

Jag har gjort det. Jag har äntligen gjort det. Jag har slipat sängen. Det tog sitt lilla tag men det är gjort nu :)
Och det kommer bli skitfint.

Jag har även slängt in de "gamla" gardinerna i tvätten och de torktummlas nu.
Diskmaskinen är full och på. Melvin fick godis och nu kollar vi på filmen HOP på viasat film och väntar på att pappa ska komma hem från jobbet och sedan blir det att laga mat.


Idag känns det lite bättre med livet.
Jag har mina upp och ner gångar dagligen. och idag känns det faktist redigt bra.
Hade en sjuk dröm om sambo. Han skulle dricka imorgon kl 5 och han hade tänkt att berätta det vid 5.
Och de som vet och känner mig vet att jag är tillsammans med en FD alkolist som varit nykter sedan MARS.
Och de som känner mig vet att jag har varit HELT drogfri i snart TRE år.
Så vi är en familj som är FDalkis och FDpundare. Och ingen av oss vill tillbaka dit.
Jonas känner förstås suget ofta men det är inte så undligt. Sprit och öl finns nära. Alldeles för nära.

Jag valde att "byta" liv när jag slutade och jag trivs med mitt familjeliv.
Och det är snart ett år sedan jag köpte mina cigg sist. Det är oxå otroligt skönt.
Visst hande det att jag tog en från mamma. Gör det fortfarande, Men jag låter den bara försvinna. Saknar känslan i handen men INTE smaken.

Jag hoppas verkligen att Jonas klarar och hålla sig borta från drickan.
Vi är där och stöttar honom.


Men iaf. MIN dag har varit bra och är fortfarande bra.
Nu blir det kolla runt lite och sedan börja med
Maten som idag blir fiskpinnar potatismos ärtor och dillsås.

MEN först ska jag krypa ner bredvid den bästa som finns.
MELVIN <3

Av Alexandra - 14 november 2012 15:31

Jag gör det lite lättare för mig och svarar så här ist för att sitta och kommentera dina inlägg.
Så får vi hoppas att du återkommer hit och läser detta med :)


Jag fick min diagnos för tre år sedan. Då var jag verkligen nere på botten. Jag var så långt nere att jag bestämde för att ta tag i mitt liv och SOL plasera Melvin. Det är det bästa jag gjort.
För det första så var han så pass liten att han inte minns något och hade jag aldrig valt att göra så som jag gjorde hade jag ALDRIG kommit hit där jag är idag.


Jag fick min utredning gjord och det visade sig att jag hade svår ADHD. Jag är inte heller hyperaktiv men tänker oftast inte innan jag gör saker. Utan jag kommer på efter att detta kanske inte var jätte bra gjord eller att det faktist var bra gjort.
Jag örjade med Conserta och rasade i vikt gick ner från 57 till 45 pga att den läkaren jag hade valde att höja min dos till 72mg istället för att ge mig någon annan medicin.
Jag var ett lik. Sov inget åt inget och det blev så allvarligt att jag började se saker. Äckliga saker, obehagliga saker, och sjuka saker. Jag flyttade hem till min mor och far och sov bredvid min mamma i 2 veckor (22 år och är livrädd) Min mor tvingade i mig mat med mitt samtycke. Då hon ALLTID lagade mat på kvällen visste jag att det ALLTID fanns mat. Jag började ta ritalin istället och var väldigt noga med att ÄTA samtidigt som jag tog tabletterna. Och jag började gå upp i vikt. sakta men säkert. Hittade en ny lägenhet och började verkligen prata med min psykolog och fick även tag på hjälp genom socialen. Det var  2 tjejeer som kom hem till mig 4 gånger i veckan. och hjälpte mig med saker. Alltså såg till att jag hade gjort dom. för tvätta städa laga mat kunde jag sedan innan. Var bara tvungen att få det gjort med.

Lapp system blev mitt nya innegrej. Det satt lappar överallt och även ett veckoshema satt på väggen med stora bokstäver. Jag började skriva ner hur jag mådde och kände mig i ett block. Det hjälpte mig.
Och plötsligt hade jag Melvin sovandes hos mig under veckodagarna.
Jag hade kommit så långt att när jag mådde bättre kunde jag ta hand om honom igen. Jag kände mig levande.


Jag träffade min sambo/fästman den 14 januari 2011 (men började prata med honom den 8 januari) och han har sedan den dagen varit min stöttepelare och trygghet. Han fick mig att se mitt liv i helt ny syn och jag klarade av mer och mer. D jag inte var ensam längre. (VAR aldrig ensam med Melvin) men Jonas gav mig tryggheten ett barn aldrig kan ge.
Det fanns någon mer som uppskattade mig och inte bara Melvin. Visst tog det ett bra tag innan jag kunde börja släppa in Jonas ordentligt men nu skulle jag inte klara mig utan honom.


Det tog ett halvår och jag hittade en större lägenhet en 3a och Melvin var hemma på heltid. HAN var min igen. PÅ redigt. Det var inte bara varje vecka utan nu var det ALLTID.

Jonas och jag förlovade oss den 24/9 -11 och blev sambos (på redigt genom papper) den 1 maj -12 Även fast vi bodde ihop från dag ett (på helgerna då han jobbade i Halmstad i två månader när vi började träffas) Och när han kom tillbaa till sitt jobb som hade hyrt ut honom var vi alltid med varandra. Men han hade kvar sin egna lägenhet fram till den 1 maj -12 iaf.


Nu bor vi i ett radhus sedan den 25juni -12 och ska ha ett gemensamt barn som är beräknad till den 7 februari.
Jonas har två barn sedan innan som tyvärr bor i Sthlm men vi får ha dom varje lov.
Jag äter inte min medicin men känner att jag faktist behöver den och längtar tills bebis är ute och har slutats ammas. För min vardag har blivit lite mer kaos sedan jag var tvungen att sluta med den. Men jag klarar mig iaf.


Hade jag aldrig valt den väg jag hade gjort så hade jag aldrig vait här jag är idag.
Och utan Melvin hade jag inte varit något. Det är hans andetag jag lever för.


OCH utan Jonas hade jag inte heller varit den jag är idag.



Men jag lever fortfarande i papperslappar, memos på mobilen, uppskrivna saker i almenackorna som sitter på väggarna (3 st) en veckokalender, städchema, tvättdagar, städdagar, lappar så sakerna hamnar på rätt plats.
DET MÅSTE vara på rätt plats. Var sak har sin plats.
Melvin har oxå ett system i sitt rum. Han MÅSTE också ha sina saker på rätt plats (med vissa ändringar då han faktist bara är 5år) och ska få ha det lita stökigt.
Egentligen så står precis allt på sin rätta plats.
För annars funkar inte jag.
Jag måste ha det så här. Jämt.



OCh jag vet absolut inte hur det kommer att bli när bebis är född. Men jag måste försöka att klara att få  en normal vardag. Som jag byggt upp nu. Visst mycket kommer verkligen att ändras. Men man måste våga prova sig fram.
Och jag har en familj som älskar mig för den jag är. Och finns vid min sida.
Jonas håller om mig varje natt så mina panikattacker är borta. Jag känner mig älskad för den jag är.

Även fast jag är sjuk.


// Alexandra

Av Alexandra - 14 november 2012 15:15

Blää säger jag bara. Idag är det ingen Alexandra dag. Idag känner jag mig liten, värdelös och inte så stor på jorden.
Jag har inte gjort NÅGONTING. Och jag har faktist dåligt samvete för det.
Jag skulle ha tagit Melvins rum rim vårat rum och bytt gardiner i K och Ms rum. Men jag har inte gjord något.
Skulle även sy upp (fiusk sy upp) gardinerna i köket. Men har haft rumpan parkerad i soffan fram tills att jag hämtade Melvin på dagis.



Eller en sak har jag iaf försökt med.
Att slipa spjälsängen då den ska lackas vit som våran säng. Då jag inte hade sängramen när Melvin var liten så spelade färgen ingen större roll. Huvudsaken var att han hade någon egen plats att sova, ÄVen fast han faktist sov bredvid mig OFTA :) Då det faktist bara var han och jag.
Men eftersom vi bestämde att lacka ikea sängramen vit så känns det lite fel att ha bebis säg brun.
Men efter att ha gjort ena sidan på bredden till splälan blev jag sur och irriterad då det var alldeles för fint sandpapper som min FANTASTISKA sambo tagit med sig hem från jobbet. Att sandpappret tog slut på ena sidan istället. Och mitt bankomat kort ligger i sambos plånbok (så jag inte lägger bort det) och det är han jag är mest med. Så hade man ju självklart behövt det idag.



Men vad gör det var bara att messa honom så tar han med sig grövre hem :) så lätt var det egentligen. Men det spelar inte så stor roll för jag kan inte göra något idag innan kl åtta då det är onsdag och han är kvar på jobbet för att hålla på med vanen.

och maten kommer bli JÄTTE sen. Tur att de finns fusk pizza (billys panpizza) till fisrumpan

Av Alexandra - 13 november 2012 18:33

Som jag skrev igår sov jag fram till halv två.
Och jag fick självklart sota för det inatt.
Vred och vände på mig fram till tre inatt. Sedan blev jag toanödig vid 4 och tog upp Melvin för att han ochså skulle göra ett försök på toan. Och det gick.
Kröp ner bredvid mitt stora muffel och plötsligt ringer hans väckarklocka och jag får en chock HAR jag inte sovit något eftersom hans kl ringer vid halv 6 då han åker hemifrån vid 6 varje morgon. MEN kl var BARA halv 5 . Eftersom han skulle köra till markeryd för att lämna och jobba var han ju tvungen att gå upp lite tidigar.

Bar då Melvin in i våran säng och la honom på pappas/hans sida (sidan han ALLTID kryper ner på när Jonas åkt och jobbat) Ligger inte pappa på den sidan så är det hans sida enligt honom. Och ligger inte Jonas eller Melvin där är det Odins sida enligt han själv vill säga.
Odin ligger jämt på Jonas sida när han låst utterdörren springer han upp för trappan och "SLÄNGER" sig på hans sida.

Men iaf. sedan ringde våran kl vid halv åtta (som vilken vardag som helst) och Melvin flög ur sängen och var färdig påklädd på 5 min då det var bio dags på dagis efter frukost och han ville absolut INTE missa filmen :)

Och jag slängde i mig frukost och började ta tag i hemmet då jag kände att somna om finns inte idag i tankarna .
Så tvätten är ren och torr (Nu precis) två maskiner disk är ren. Vardagsrums mattan ligger i badkaret för att bli ren (eller tappa överblivna stenar och fnös)

Och ska byta gardiner som vi fick av mor när vi var uppe på fika jag och Lillis.
FÖRSTA julen med julgardiner i vardagsrummet. Föredrar de svarta och vita gardinerna hela tiden men är ju faktist mer för barnens skull och sedan gillar jag ju julkänslan.
han fick nya bakugan och Hero3 av mormor och morfar när de kom hem från Kina. Fick även något sjukt äckligt godis som smakade spya (enligt mig) så fick springa på toa och spotta och fnösa (INGET kräks) min underbara var snäll och lånade ut sin brandbils tandborste som han hade hos mormor och morfar och även hans tandkräm men fick säga nej och låna mormors tandkräm ist. Barntandkräm är INTE redigt min grej.


Nu har vi ätit mat och sitter och myser framför tv:n ska snart göra honom redo för säng och sedan läsa en bok.
Men först BYTA gardiner i vardagsrummet och Kevin och Max rum. Sedan blir det mor och son mys <3


UNDERBART

Av Alexandra - 12 november 2012 16:29

Precis hemmkommen. Blev en sväng på staden efter att fisen var hämtad.

En varm oboy hos far innan vi handlade havregryn och äppelmos.
Jag äter havregrynsgröt eller mannagrynsgröt varje morgon efter att Lillisen är lämnad på dagis, sedan slänger jag mig i säng för att sova ett tag. Sover inte ordentligt på nätterna så för att jag ska "komma" igen sover jag någon timme fram till tio elva tiden MEN idag sov jag till halv ett.
Vet i faan varför jag var så trött för men jaa nu är jag pigg och utvilad.
Jag sitter här medans Melvin sitter framför tv:n och kollar på djungeldjuret.
Det är tyst. Lite för tyst för att vara Melvin. Det betyder att filmen är BÄST.

Jonas jobbar över lite idag. Men vad gör det. Maten är klar sedan igår. Vi skulle ätit fajitas (stavas det ens så) andra gången jag äter det. Första var det inte jätte gott. Men nu får vi se. ser ju ut mer som åt tacohållet.

Men vi valde att äta farsdagstårtan ist efter västerviks besöket (Nej inget med bebis) utan biltema.

Nu ska jag försöka få igång värmen lite här hemma med att tända ljus. Vi har inga element på nedrevåningen (SKUMT)

och sedan ska jag kolla efter HUS. Inget jävla RADhus. UTAN hus ett ORDENTLIGT hus. VÅRAT hus

Av Alexandra - 8 november 2012 18:54

Som alla andra vardagar ringer kl vid o7.3o och sonen är på dagis vid åtta.
Jaa vi bor redigt nära. Tar tio min bort. Jag åt frukost och kröp ner i sängen igen och sov tills min lillebror ringde och väckte mig vid 12 (ja han var oxå precis nyvaken)

Vi pratade om att ta en fika idag i tisdags och självklart blev det en.
Det var den bästa fikan med min bror.

DÅ det var våran ALLRA första ensamna fika (utan far och mor alltså)
Lillisen fick en glass, Det är ingen fika om det inte finns GLASS enligt honom.

han var nöjd och glad. Nu har jag och Melvin slängt i oss en pizza och väntar på att pappa ska komma hem från jobbet. han jobbar över idag. Sedan blir det sambo mys i soffan med Té och knäckemacka MUMS

Känner att vi verkligen behöver lite egenmys med sex innan sängen.
Var ett tag. Alltså myset.

Är svårt att få in tiden för varandra då jag är trött under kvällarna (graviditeten) och J jobbar över ganska mycket.
Är dock lycklig över att få somna i hans famn varje natt <3


(i mitt liv händer det inte så jätte mycket men jag ska försöka ta tag i att skriva här.)


Ovido - Quiz & Flashcards